Przedstawiamy przebieg remontu fortepianu firmy Bosendorfer - fortepianu wiedeńskiego, wyprodukowanego w 1887 roku, co możemy wywnioskować na podstawie nabitego przez producenta numeru seryjnego 10878. Instrument długości 170cm w którym zastosowano mechanikę wiedeńską i krzyżowy układ strun. Ponieważ nie zawsze mamy możliwość przeprowadzania remontu kapitalnego, po którym fortepiany grają i wyglądają wprost spektakularnie, często musimy ograniczyć zakres prac. Staramy się wtedy wykonać najważniejsze prace - naprawy, wymiany, konserwacje i regulacje najbardziej istotne, wymieniając tylko podzespoły które absolutnie tego wymagają. Części, które można odnowić i zachować - zachowujemy oryginalne. Ograniczenie zakresu prac wynika oczywiście z budżetu w którym należy się zmieścić z całością prac. Przykładem takiego budżetowego remontu fortepianu jest omawaiany fortepian z fabryki Bosendorfer. Oczywiście instrument, w którym nie wymieniamy strun, kołków stroikowych czy młotków musi te podzespoły mieć w tak dobrym stanie, aby ich wymiana nie była niezbędna. Biorąc na warsztat taki fortepian, w ogólnie przyzwoitym stanie technicznym, mamy możliwość przywrócenia mu pełnej sprawności technicznej i dźwiękowej bez angażowania się w duże koszty prac składających się na remont kapitalny. Odnawiając i zachowując stare podzespoły, zachowujemy też poniekąd oryginalny charakter starego instrumentu co bez wątpienia również jest istotne i ma swoją wartość. Nie jesteśmy zwolennikami wymieniania na siłę wszystkich części po kolei.
Stan fortepianu przed remontem.
Kondycja elementów mechanizmu i klawiatury przed rozpoczęciem prac.
Czyszczenie, naprawa i konserwacja części akustycznej. W tym m.in. naprawa płyty rezonansowej, czyszczenie płyty rezonansowej oraz mostów, czyczczenie, konserwacja kołków stroikowych oraz strun, a także wbicie kołków głębiej w strojnicę w celu poprawienia trzymania stroju.
Naprawa mechaniki i klawiatury na którą składa się pełen przegląd wszystkich elementów mechanizmu młoteczkowego, jego czyszczenie, naprawa uszkodzeń, wymiana zużytych części i na koniec regulacja gwarantująca prawidłową pracę klawiatury i mechanizmu.
Zdejmowanie starej powłoki lakiernicznej. Stare fortepiany z tego okresu najczęściej miały powierzchnię obudowy wykańczaną politurą szelakową. Jednak przez ponad 130 lat jakie ten fortepian ma już za sobą miała prawo się ona juz dawno zestarzeć, wytrzeć, zmatowieć i zniszczyć. Powierzchnia fortepianu w tym przypadku została już wcześniej przez kogoś wyremontowana, trudno stwierdzić kiedy, może 40 - 50 lat temu, trudno stwierdzić bo ta wyremontowana powłoka również już się zniszczyła. To co musieliśmy zrobić to przede wszystkim pozbyć się tej starej powłoki i zeszlifować całość do gołego forniru. Następnie aby zmieścić się w planowanym budżecie na obudowie położyliśmy czarny lakier w technologii otwarte pory. Nie mogliśmy niestety wykonać nowej politury szelakowej, tak jak wykonała to fabryka podczas produkcji, ponieważ ta technologia jest bardzo czasochłonna, a co za tym idzie kosztuje dużo więcej niż współczesny czarny lakier.
Remont obudowy.
Składanie elementów fortepianu w całość. Wszystkie odnowione części obudowy na koniec są pasowane i składane w całość.
Gotowy fortepian, mimo ograniczonych środków, stał się na nowo w pełni sprawnym, ładnie grającym instrumentem. Obudowa, choć nie jest to perfekcyjny współczesny fortepianowy czarny połysk, ani lustrzana, czarna politura, wygląda ładnie - jest cały czarny, bez przetarć, z widocznymi porami i rysunkiem drewna. Efekt końcowy jaki osiągnęliśmy przedstawiają poniższe fotografie.
Jeżeli posiadasz taki lub podobny fortepian i chciałbyś abyśmy go dla Ciebie wyremontowali to zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub przez email. Wstępną ocenę stanu technicznego i wycenę kosztów remontu fortepianu przygotowujemy bezpłatnie. Wtedy można podjąć decyzję co do dalszych kroków.