Jakiś czas temu do naszego warsztatu trafiło pianino marki Arnold Fibiger - instrument koncertowy o wysokości 130cm i numerze seryjnym 18538. Otrzymane przez nas zlecenie dotyczyło renowacji wnętrza z zachowaniem oryginalnych podzespołów, gruntownej renowacji powierzchni z nowym lakierem i zmiany koloru na biały.
W pierwszej kolejności zajęliśmy się naprawami stolarskimi całego korpusu instrumentu - konieczne było jego klejenie, poprawienie niektórych klejeń i uzupełnienie ubytków drewna obudowy.
Ponieważ obudowa miała zostać poddana gruntownej renowacji i lakierowaniu na biało, następny etap prac polegał na zeszlifowaniu starej powłoki lakierniczej, przygotowaniu powierzchni pod położenie lakieru, jej wyrównanie i warstwowe położenie kolejnych warstw w lakierni, zgodnie z technologią. Warto zaznaczyć, że instrument do lakierowania jest rozbierany na części. Odkręcane są wszelkie śruby, zawiasy, zamki, rolki. Każda część jest przygotowywana a następnie lakierowana osobno. W pianinach posiadających bardziej skomplikowane obudowy tj. głównie dużą liczbę ozdobnych listewek, okien, ażurów, rzeźbień itd. liczba tych elementów potrafi być naprawdę pokaźna. Każdy taki element (mały lub duży ale o skomplikowanym kształcie), czyli wszelkie rzeźbienia i ozdoby szlifuje się ręcznie. Maszynowo można zeszlifować lakier tylko z większych, prostych powierzchni. Niektóre elementy lakieruje się tylko z jednej strony, inne muszą być polakierowane z wszystkich stron. Renowacji poddaje się też mosiądze, a więc pedały, zawiasy, zamki oraz rolki.
Mając polakierowany korpus pianina przystąpiliśmy do renowacji części akustycznej instrumentu. W jej skład wchodzą belka stroikowa, płyta rezonansowa, mosty, struny i kołki stroikowe. Ponieważ stan techniczny tych elementów był przyzwoity tj. pozwalający na to aby po odnowieniu zachować je oryginalne, nie wymienialiśmy ich na nowe. Wszystkie elementy zostały dokładnie sprawdzone pod względem swojej funkcjonalności, wyczyszczone i zakonserwowane. Wszystkie, tj. cała płyta rezonansowa, oba mosty, wszystkie żebra, każdy kołek i każda struna. Naprawie poddane zostały pęknięcia płyty rezonansowej, a kilka strun, które zerwały się przy próbach strojenia wymieniliśmy na nowe.
Równolegle z pracami nad obudową prowadziliśmy remont klawiatury. Pianino Arnold Fibiger posiadało oryginalną klawiaturę z kości słoniowej. Kość nie miała co prawda żółtych przebarwień, natomiast wiele klawiszy posiadało wyszczerbienia. Część wyszczerbień została naprawiona poprzez uzupełnienie ubytków. Okładki w których ubytków nie udało się naprawić musieliśmy wymienić na inne, dobierając ich odpowiedni odcień i strukturę, tak aby cała klawiatura miała jednolity kolor. Renowacja klawiatury to jednak nie tylko ta zewnętrzna strona. Wymieniliśmy wszystkie filce stołu klawiaturowego, ponieważ były w złym stanie. Czyszczeniu, konserwacji i ponownej regulacji wymagały również zaśniedziałe trzpienie stołu klawiaturowego.
Pianino posiadało bardzo przyzwoicie wykonany mechanizm (Mecanique Schwander a repetition J. Herrbuager - Paris). Podczas jego odnawiania po dokładnym wyczyszczeniu wymienialiśmy luźne ośki młotków, zużyte filce, skórki i kaszmiry oraz szlifowaliśmy i profilowaliśmy na nowo czoło młoteczków. Cały mechanizm wymagał skręcenia, smarowania i wykonania na nowo pełnej regulacji.
Założenie mechanizmu do instrumentu i jego regulację przedstawiają poniższe fotografie. Mechaniczne części w pianinie to również mechanizm pedałowy. Aby pracował poprawnie, należało go odnowić i wyregulować.
W przedniej płycie pianina środkowe okno miało ładnie wykonany ażur. Oryginalny materiał który przesłaniał otwory sypał się ze starości i musieliśmy założyć nowy. Nie mogąc zdecydować się na kolor materiału przedstawiliśmy klientce kilka wariantów i poprosiliśmy o wybranie tego, który najbardziej jej się podoba. Klientka wybrała materiał w kolorze białym.
Następnie wszystkie części obudowy pianina tj. płyty przednie, nakrywę górną, klapę klawiatury, podnutnik, nóżki, boczki klawiatury, wszystkie rolki i zawiasy należało złożyć w całość i skręcić. W brew pozorom dopasowanie i skręcanie na nowo pianina zajmuje trochę czasu.
Efekt przeprowadzonej renowacji – detale obudowy, z nowym białym lakierem półmatowym prezentują się następująco:
Po renowacji pianino bardzo ładnie wygląda. Z zewnątrz jest jak nowe, białe, piękne. Wnętrze, a więc i brzmienie udało nam się zachować niemal w 100% oryginalne. Klientka usatysfakcjonowana, a ekipa warsztatu z poczuciem dobrze wykonanej pracy. To najważniejsze. Efekt końcowy prac przedstawia się następująco:
Jeżeli posiadasz takie lub podobne pianino i chciałbyś abyśmy go dla Ciebie wyremontowali to zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub przez email. Wstępną ocenę stanu technicznego i wycenę kosztów remontu pianina przygotowujemy bezpłatnie. Wtedy można podjąć decyzję co do dalszych kroków.