Następny z kolei instrument przyjęty do pracowni to pianino wyprodukowane jak szacujemy około 1910-1915 roku, przez fabrykę Julius Pfaffe, o numerze seryjnym 10552. Instrument dodatkowo posiadał tabliczkę Th.Cieplik, Beuthen - czyli dystrybutora z Bytomia, sklepu który 100 lat temu sprzedał pianino. Obudowa pianina została przez kogoś amatorsko polakierowana jakimś starym rodzajem lakierobejcy, co od razu sceptycznie nastawiło nas co do tego w jakim stanie będzie fornir pod spodem. Praktyka pokazuje, że tak często malowane są pianina, które posiadają mocno zniszczoną powierzchnię obudowy, z wieloma wadami i uszkodzeniami. Taka farba pozwala wszystkie te wady ukryć. Zupełnie inną kwestią jest estetyka takiego wykończenia powierzchni, a raczej jej brak. Pianino skonstruowane nie zupełnie współcześnie, ale już z tych nowszych rodzajów konstrukcji - mechanika dolnotłumikowa, rama żeliwna na całej wysokości pianina, ale okienkowa, bez opancerzenia strojnicy, klawiatura niepełna - 85 klawiszy. Stwierdzony wstępnie stan techniczny nie trzymające kołki stroikowe, lekkie pęknięcia w strojnicy, bardzo duże i liczne pęknięcia płyty rezonansowej. Klawiatura oryginalna, przyzwoicie zachowana, mechanika nadgryziona zębem czasu i z widoczymi śladami wcześniejszego grania ale możliwa do odnowienia z zachowaniem młotków i tłumików tych które są.
Prace nad instrumentem rozpoczęliśmy od jego rozbiórki na części i ogólnego czyszczenia z zalegającego w środku 100-letniego kurzu. Jest to mało przyjemny etap, ale nie trwa długo, a żeby cokolwiek naprawić, najpierw trzeba to wyczyścić.
Stan mechanizmu przed remontem. Mechanika rozregulowana od grania i upływu lat. Widoczne wcięcia od strun w filcu młotków. Na szczęście stan młotków i tłumików pozwala na ich odnowienie i zachowanie, dzięki czemu ograniczymy koszt remontu o koszt wymiany tych podzespołów.
Stan klawiatury przed remontem. Filce stołu klawiaturowego bezwzględnie do wymiany. Skórki klawiszy na szczęście w tanie dużo lepszym, nie wymagają wymiany, a jedynie regeneracji. Okładki klawiszy białych z kości słoniowej, ładnie zachowane - do naprawy i odnowienia.
Stan kołków stroikowych, strun i płyty rezonansowej. Kołki stroikowe trzymają słabo, a ich dobijanie głębiej w strojnicę nie daje zadowalających efektów. Wymienimy je na komplet o większej średnicy, aby zapewnić stabilne trzymanie stroju w przyszości. Struny w większości do odnowienia i zachowania, te które będą się zrywały przy strojeniu wymienimy na nowe. Płyta rezonansowa posiada niestety dużą liczbę pęknięć, które trzeba będzie naprawić.
Remont klawiatury. Klawisze czarne odnawiamy czarnym szelakiem przeznaczonym specjalnie do tego celu. Kość słoniową na klawiszach białych naprawiamy uzupełniając wyszczerbienia lub wymieniając uszkodzone płytki, następnie chemicznie wybielamy, szlifujemy i polerujemy.
Wymiana kołków stroikowych. Odpowiednio dobieramy od kontem średnicy i długości kołki stroikowe i wymieniamy cały komplet. Wymiana kołków stroikowych to jedna z częstszych napraw w starych pianinach. Wynika to z tego, że aby pianina można było normalnie używać, przede wszystkim musi dać sie go nastroić i ten strój powininen być stabilny. Dobrze trzymające kołki są więc podstawą dalszego, bezproblemowego użytkowania instrumentu.
Naprawy stolarskie obudowy. Obudowy starych pianin zawsze wymagają wykonania wielu napraw przed przystąpieniem do odnawiania ich powierzchni. Ubytki forniru, odklejenia forniru, różnego rodzaju pęknięcia, obdarcia i obicia, to wszytko musi być naprawione, jeśli obudowa starego instrumentu na na powrót wyglądać pięknie.
Szlifowanie starej powłoki lakierniczej. Obudowa pianina była pokryta jakimś rodzajem lakierobejcy, - zapewne ktoś kilka dziesięcioleci wcześniej, domowym sposobem chciał sobie zmienić kolor instrumentu. Na szczęście powłoka dość dobrze schodziła, odsłaniając ładnie zachowany fornir orzechowy, którego producent użył do wykończenia powierzchni.
Po wykonaniu wszystkich koniecznych napraw obudowy i zeszlifowaniu starej powłoki do forniru, mogliśmy przystąpić do lakierowania. Obudowa pianina była oklejona fornirem orzechowym, całkiem ładnie zachowanym. Zrobiliśmy próbę lakierowania lakierem bezbarwnym w celu zobrazowania jakiego efektu wizualnego można się spodziewać przywracając oryginalny fabryczny kolor. Bezbarwny lakier bardzo ladnie wyciągnął i uwydatnił słoje drewna i kolor forniru, jednak pomimo tego nasz klient zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami zadecydował o lakierowaniu na kolor czarny.
Naprawa płyty rezonansowej. Płyta posiadała liczne pęknięcia. Takie uszkodzenia spowodowane są dużymi wahaniami wilgotności. Suche powietrze w zimie, wilgotne w pozostałych porach roku. Naprężone drewno rezonansu reagując na te zmiany wilgotności pęka. Naprawa polega tu na klinowaniu pęknięć i szpanowaniu rezonansu. Dzięki temu zdecydowanie poprawiamy dźwięk instrumentu.
Składanie pianina w całość. Uprzednio polakierowane elementy oklejamy nowymi filcami, przykręcamy metalowe okucia, pasujemy i składamy w całość.
Strojenie i intonacja młotkó to ostatni etap renowacji pianina. Jest to praca nad dźwiękiem już technicznie sprawnego instrumentu, decydująca o jego ostatecznym charakterze.
Gotowy instrument. Jesteśmy zadowoleni z osiągniętego efektu. Pianino brzmi dobrze, biorąc pod uwagę jego pierwotny stan można wręcz stwierdzić, że bardzo dobrze. Mechanika i klawiatura pracują równo, przewidywalnie, odczucie klawiszy jest całkiem komfortowe. Pianino również ładnie wygląda w nowej, czarnej szacie. Położony został lakier czarny w technologii otwarte pory, bez wyrównywania powierzchni na gładko, z widocznymi słojami drewna i porami pod lakierem. Nie uważamy, że jedynym słusznym wykończeniem instrumentu klawiszowego jest czarny, wysoki połysk. Taki sposób lakierowania jaki zastosowaliśmy tutaj, również bardzo ładnie się prezentuje, a jest to technologia szybsza i tańsza w wykonaniu. Ciekawie w tym kolorze wyglądają rzeźbienia na obudowie. Cieszy nas również to, że oprócz kołków stroikowych, filców stołu klawiatury i drobnych filców, skórek, osiek czy tasiemech mechaniki, większość dużych partii podzespołów takich jak młotki, tłumiki czy struny mogliśmy zachować stare - oryginalne, te które były. Wychodzimy z założenia, że zachowujemy w ten sposób oryginalny charakter starego instrumentu.
Jeżeli posiadasz takie lub podobne pianino i chciałbyś abyśmy go dla Ciebie wyremontowali to zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub przez email. Wstępną ocenę stanu technicznego i wycenę kosztów remontu pianina przygotowujemy bezpłatnie. Wtedy można podjąć decyzję co do dalszych kroków.