Kontakt  Facebook


Remont fortepianu J. Kerntopf i Syn - przykład

Fortepian J. Kerntopf i Syn

Przedstawiamy przebieg gruntownej renowacji fortepianu firmy J. Kerntopf i Syn, Varsovie. Renowacja objęła praktycznie wszystkie podzespoły instrumentu. Poszczególne etapy prac zostały zaprezentowane na poniższych fotografiach.

Ogólny stan techniczny instrumentu przed renowacją przedstawiają poniższe zdjęcia. Pomimo iż na pierwszy rzut oka nie instrument wydawał się być wcale nie taki zły, to jednak bliższe przyjrzenie się poszczególnym podzespołom ujawniało ich zły stan i wiele uszkodzeń wymagających naprawy.

Stan obudowy fortepianu, jak w większości tak starych instrumentów pozostawiał wiele do życzenia. Duża liczba peknięć w korpusie, płytach, nogach - wszystko wymagało gruntownej naprawy.

Stan mechanizmu i klawiatury przed renowacją również nie przedstawiał się dobrze, ale nie było tu tragedii. Kość wymagała wybielenia, filce wymiany, podobnie jak młotki - standardowy zakres prac przy gruntownej renowacji starego fortepianu.

Gorzej prezentowała się akustyka instrumentu. Skorodowane i zaśniedziałe kołki stroikowe, głęboka korozja strun powodująca ich zrywanie się po przyłożeniu klucza do strojenia, wreszcie popękana płyta rezonansowa.

Naprawę fortepiau rozpoczęliśmy od wszelkiej maści napraw stolarskich obudowy. Uzupełnianie ubytków, klejenie pęknięć, dorabianie niektórych elementów. Następnie szlifowanie całości w celu zdjęcia starej powłoki ze wszystkich powierzchni tworzących obudowę.

Wśród wielu prac stolarskich i napraw konstrukcyjnych obudowy, konieczne było m.in. wykonanie nowych podstaw i mocowań nóg, ponieważ te które fortepian posiadał już do niczego się nie nadawały.

W następnej kolejności przystąpiliśmy do zdjęcia całego naciągu strunowego - po kolei struny, kołki, demontaż ramy żeliwnej.

Stan techniczny płyty rezonansowej przed renowacją obrazują poniższe fotografie. Po zdjęciu naciągu i ramy widać wszystkie pęknięcia, przebarwienia, brud i wszelkie inne niedoskonałości. Mając jednak odsłonięty w ten sposób rezonans, można przystąpić do jego odnowienia.

Płyta rezonansowa w fortepanie jest elementem delikatnym, poddanym ciągłym naprężeniom i reagującym na zmiany wilgotności. Złe warunkii przechowywania, a co za tym idzie duże wahania wilgotności powodują, że rezonans pęka. W omawianym fortepianie Kerntopf takich właśnie pęknięć rezonansu było naprawdę dużo i trzeba było włożyć sporo pracy aby go prawidłowo naprawić. Po dokonaniu napraw cały rezonans jest szlifowany i wybielany. Na koniec pokrywamy go warstwą specjalnego lakieru rezonansowego.

Zająć się trzeba również naprawą i regeneracją mostów basowego i wiolinowego, które oprócz tego, że muszą spełniać swoją funkcję to powinny być też ładnie odnowione wizualnie.

Odnowienie belki stroikowej, jeżeli nie posiada ona uszkodzeń w swojej konstrukcji, jest zbliżone do odnawiania rezonansu - drewno belki jest szlifowanie i wybielane, aby ładnie wyglądało.

Remont ramy żeliwnej fortepianu, zwłaszcza w instrumentach tak starych jak prezentowany fortepian z fabryki Kerntopf i Syn nie jest zadaniem prostym. Szczególną uwagę trzeba tu zwrócić na dokładne oczyszczenie żeliwa ze starej powłoki, odtłuszczenie i przygotowanie powierzchni pod lakier. Jest to istotne, ponieważ niedoczyszczone skrawki starego lakieru mogą wchodzić w reakcję chemiczną ze składnikami nowego lakieru, co na pewno nie jest efektem pożądanym.

Mając przygotowany rezonans, strojnicę i polakierowaną ramę można przystąpić do jej osadzenia i ustawienia we wnętrzu fortepianu. Prawidłowo ustaiwioną ramę okleja się odpowiedno filcem o stosownej grubości i gęstości. Następnie można przystąpić do zakładania nowych kompletów kołków stroikowych i strun.

Renowacja klawiatury fortepianu jest zajęciem żmudnym, ale bardzo istotnym. Jest to bowiem element przez który pianista komunikuje się z instrumentem, czuje go i za jej pomocą tak naprawdę go używa. Odnowienie wszystkich, nawet drobnych części w klawiaturze przekłada się na precyzję jej działania i tym samym komfort użytkownika - pianisty. W starych instrumentach odnawiamy również okładki z kości słoniowej w klawiszach białych oraz okładki hebanowe klawiszy czarnych.

Równolegle z klawiaturą mogliśmy prowadzić prace renowacyjne nad mechanizmem. W tym wymianę młotków na nowy komplet, wymianę osiek, zużytych filców, skórek i inncych elementów oraz czyszczenia i regeneracji tych które wymiany nie wymagały.

Naprawioną wcześniej obudowę forteianu w kolejnym etapie przygotowuje się do lakierowania. Starą powłokę zdejmujemy mechanicznie szlifierką lub cheminiczne stosownymi środkami. Wyrównujemy niedoskonałości, uzupełniamy ubytki i robimy podkład na wszystkich elementach. Kiedy podkład wyschnie szlifuje się go ponownie aby uzyskać idealnie równą powierzchnię pod lakier - wszelie wady muszą być usunięte na tym etapie, jeśli coś zostanie przeoczone, po położeniu lakieru wszelkie niedoskonałości na penwo będą widoczne.

Lakierowanie elementów fortepianu - każdą część lakierujemy osobno, niektóre z nich wymagają lakierowania z obu stron. Lakier fortepianowy czarny w połysku na koniec wymaga jeszcze polerowania dla uzyskania odpowiedniego efektu lustra.

Fortepian z odnowioną obudową, zrobioną akustyką i wyregulowanym mechanizmem można zacząć intonować i stroić. I nie chodzi tu o jedno strojenie. Nowe struny wymagają podciągnięcia do oczekiwanej wysokości stroju (standardowo w przedziale 440 - 443Hz) i przynajmniej kilkukrotnego strojenia w przeciągu mniej więcej 1 tygodnia. Dopiero po kilku takich strojeniach nowe struny stabilizują się w oczekiwanym stroju.

Do wykonania na koniec zostało już tylko składanie obudowy instrumentu w całość wraz z pasowaniem poszczególnych elementów.

Fortepian po zakończonej renowacji. Brzmi wyśmienicie, wygląda pięknie. Jest bardzo stary, a jednak na powrót wygląda jak by dopiero co opuścił pracownię swego twórcy. Kerntopf i Syn to legendarna fabryka z Warszawy - bardzo się cieszymy, że mogliśmy przywrócić dawny blask fortepianu tego znamienitego polskiego wytwórcy.

Copyright © 1984 - 2018 Pianina Fortepiany Service mgr inż. Marek Musiał